ارتودنسی لیزری

یکی از روش‌های ارتودنسی که امروزه توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است ارتودنسی لیزری است. دکتر محمد علی ناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان است که قادر است شما را در خصوص روش‌های مختلف ارتودنسی از جمله ارتودنسی لیزری راهنمایی کند.

به گفته دکتر محمد علی ناصری

در ارتودنسی لیزری تاج دندان‌ها تراشیده می‌شود و ریشه دندان حرکتی نخواهد کرد. با استفاده از این روش می‌توان در کمترین زمان ظاهر دندان‌ها را موقتاً مرتب کرد.

کوتاه مدت و بواسطه تراشیدن تاج دندان‌ها، بدون حرکت ریشه و تغییر استخوان مجاور صورت می‌‎گیرد. در این روش دندان‌ها به ظاهر مرتب می‌‎شوند اما در واقع ریشه حرکتی نکرده است. در این روش دندان‌های نامرتب و تو رفته بواسطه لیزر مرتب می‌‎شوند به این معنا که با ترشیدن قسمتی از دندان‌های بیرون‌زده و اضافه کردن مواد در قسمت‌های تو رفته می‌‎توان دندان‌های مرتبی را ایجاد نمود.

مزایای ارتودنسی با لیزر

• مناسب بودن هزینه
  • عدم نیاز به مراجعات مداوم به متخصص ارتودنست
  • مرتب شدن سریع دندان‌ها در کوتاه مدت
  • کاهش درد، خون ریزی، تورم در طی درمان
  • کاهش احتمال عفونت
  • بسته شدن عروق لنفاوی که موجب کاستن التهاب ناشی از جراحی می‌شود.

امروزه بسیاری از متخصصین ارتودنسی از لیزر بافت نرم برای افزایش دادن کارایی درمان ارتودنسی و راحت‌تر کردن درمان استفاده می‌کنند. لیزر نخستین بار در سال ۱۹۶۴ در حوزه دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان تا کنون پیشرفت‌های مستمر تکنولوژی لیزر را به یکی از مؤثرترین و بهترین دستگاه‌ها برای درمان‌های بافت نرم و سخت تبدیل کرده است.

لیزری که در ارتودنسی کاربرد دارد، نوع مخصوص بافت‌های رنگدانه‌ای یا رنگی است. لیزر ارتودنسی لیزر دیود بافت نرم است که برای جراحی لثه کاربرد دارد. این لیزر به طور همزمان بافت اضافی را با دقتی باورنکردنی می‌برد، خونریزی را متوقف می‌کند و محل جراحی را ضدعفونی می‌کند.

از آنجایی که تمرکز لیزر بالا است، به بافت‌های مجاور آسیب نمی‌زند، در نتیجه التهاب ایجاد نمی‌شود و زخم به سرعت التیام می‌یابد. به علاوه جراحی با لیزر تقریباً بدون درد است. لیزر درمان ارتودنسی را سریع می‌کند و نتایج زیباتری را به دست می‌دهد.

بیشتر بدانید:  ارتودنسی پیش از جراحی فک

ارتودنسی لیزریموارد استفاده از لیزر در ارتودنسی دندان:

ارتودنسی کمک می کند دندان ها به موقعیت صحیح حرکت کنند اما همیشه نمی توان شکل و وضعیت لثه را با ارتودنسی اصلاح کرد . بسیاری از متخصصین ارتودنسی ار لیزر برای افزایش کارایی ارتودنسی استفاده می کنند . از موارد کاربرد لیزر در ارتودنسی دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • چسباندن براکت‌ها درشروع درمان ارتودنسی
  • جدا کردن براکت‌های ارتودنسی در پایان دوره
  • کمک به پیشبرد روند درمان ارتودنسی با اصلاح شکل لثه
  • برداشتن لثه روی دندان نهفته جهت نصب وسیله ارتودنسی دندان و اعمال نیرو به منظور مرتب کردن  آن
  • جراحی لثه
  •  فرنکتومی، اپرکولکتومی
  •   مسطح کردن پاپیلا
  • آشکار کردن ابزار موفقت انکوریج
  • از بین بردن زخم‌های آفتی
  • بیرون آوردن دندان نهفته و حتی سفید کردن دندان.
  • کراس بایت، اور بایت، اپن بایت
  • بعد از ارتودنسی

بعد از درمان ارتودنسی

یکی از کاربرد‌های لیزر بعد از درمان ارتودنسی است. بعد از این که متخصص ارتودنسی از مرتب بودن دندان‌ها اطمینان پیدا کرد اگر خطوط لثه بیمار متقارن نباشد از لیزر برای اصلاح خطوط لثه و زیبا‌تر شدن لبخند استفاده می‌کند و خطوط لثه را یکنواخت می‌کند.

فرنکتومی

کاربرد فرنکتومی اغلب بعد از ارتودنسی است. فرنوم یک تکه بافت است که بیندو دندان جلو یا بالا قرار می‌گیرد تا دندان‌های جلو در جهات مختلف حرکت نکنند و فاصله‌ای بین آن‌ها ایجاد نمی‌شود. فرنوم نباید کوتاه یاضخیم باشد زیرا در این صورت دو دندان جلویی از هم فاصله می‌گیرند. امروزه با استفاده از لیزر متخصصین می‌توانند به راحتی این مشکل را بدون نیاز به جراحی اصلاح کنند.

دندان پزشک می‌تواند از لیزر برای نرم کردن این الیاف و حرکت آن‌ها جهت پیشگیری از به عقب رفتن دندان‌های بیمار استفاده کند. از کاربرد‌های دیگر فرنکتومی می‌توان به کاهش حساسیت دندان و کاهش تحلیل لثه اشاره کرد.

ژنژیوکتومی

در برخی افراد در اطراف دندان بیش از حد بافت لثه وجود دارد که سبب مشکل لبخند لثه‌ای و کوتاه به نظر رسیدن دندان می‌شود. با استفاده از ژنژیوکتومی می‌توان دندان‌ها را متقارن کرد و عمل زیبایی لثه را انجام داد. با استفاده از لیزر می‌توان شکل لثه را دقیق تغییر داد. این عمل که به آن لیفت لثه نیز می‌گویند بدون درد است و در مدت کوتاهی فرد بهبودی کامل پیدا می‌کند. با این عمل جراحی می‌توانید اعتماد به نفس خود را هنگام لبخند زدن افزایش دهید.

بیشتر بدانید:  ارتودنسی نامرئی یا بدون سیم

نمایان کردن دندان نهفته

دندان نهفته به دندانی می‌گویند که نوک آن زیر لثه می‌ماند و کاملاً از لثه بیرون نمی‌زند. قبل از نمایان شدن کاربرد لیزر در ارتودنسی باید افراد۶ ماه صبر می‌کردند و یا دهان و دندان خود را جراحی می‌کردند اما امروزه با پیشرفت علم دندان‌های نهفته سطحی را به راحتی و بدون درد در مدت زمان کوتاهی می‌توان نمایان کرد. با استفاده از لیزر بافت اضافه روی دندان برداشته می‌شود تا پزشک به راحتی بتواند بر روی دندان نهفته براکت نصب کند.

دکترناصری یکی از متخصصین ارتودنسی با لیزر در اصفهان است. اگر برای رفع مشکل و ناهنجاری دندان‌های خود به دنبال روش سریع و بدون درد هستید می‌توانید ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و در صورتی که متخصص ارتودنسی شما تشخیص دهد لیزر می‌تواند نامرتبی دندان‌های شما را به طور دائم درمان کند قطعاً از این روش استفاده خواهد کرد.

نمایان کردن دندان نهفته

ارتودنسی لیزری چیست؟

یکی از روش‌های ارتودنسی که در حال حاضر دندانپزشکان برای کاهش جراحات لثه، جرم گیری، کنترل التهابات و التیام سریع استفاده می‌کنند روش ارتودنسی لیزری است، در این نوع ارتودنسی، لیزری با نام لیزر دیود (Diode laser) استفاده می‌شود.

حال شاید این سؤال در ذهنتان نقش بسته باشد که لیزر دیود چیست؟ در واقع لیزر دیود نوع خاصی از لیزر است که از تابش نوری بافاصلة طول‌موج مشخص که به‌وسیله دیودها تولید می‌شود بهره می‌برد.

ارتودنسی لیزری چیست؟

هزینه ارتودنسی با لیزر چقدر است؟

با توجه به هزینه‌های بالای دندانپزشکی علی‌الخصوص ارتودنسی لیزری بسیاری از بیماران از ما می‌پرسند که هزینه ارتودنسی با لیزر چقدر است؟ در جواب این سؤال باید گفت که در تعیین هزینه ارتودنسی لیزری نیز مانند دیگر انواع ارتودنسی نظیر ارتودنسی سرامیکی عوامل بسیاری دخیل که از جمله آن‌ها شرایط فکی و دندانی بیمار، میزان تجربه دندانپزشک، روش ارتودنسی، میزان زمان موردنیاز برای درمان و غیره می‌باشد.

بیشتر بدانید:  ارتودنسی فانکشنال

هزینه ارتودنسی با لیزر چقدر است؟

مراقبت‌های ارتودنسی با لیزر

مراقبت از ارتودنسی‌های لیزری چندان تفاوتی با سایر ارتودنسی‌ها ندارد و در وهلة اول تمامی روش‌های ارتودنسی نیازمند کنند که بیمار به بهداشت دهان و دندان خود توجه کند، از مصرف غذاهای تند و داغ پرهیز کرده و جهت کاهش درد آب‌نمک قرقره کرده و داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک را در ساعت مقرر مصرف کنید.

مراقبت‌های ارتودنسی با لیزر

انواع لیزر در درمان ارتودنسی دندان

در مطالب بالا به کاربرد لیزر دیود اشاره کردیم، حال در ارتودنسی انواع مختلفی از لیزر کاربرد و مورد گفته تنها نمونه‌ای از آن است، دیگر نمونه‌های لیزر شامل لیزر CO2 و اربیلم است.

کاربرد لیزر اربیوم این است که به دندانپزشک کمک می‌کند تا جراحی‌های دندان و یا تراشیدن دندان ها را بدون آنکه بیمار دردی احساس کند انجام دهد. همچنین در کندن براکت، برداشتن کامپوزیت‌های قدیمی و درمان پوسیدگی‌های دندانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع لیزر در درمان ارتودنسی دندان

عملکرد لیزر در ارتودنسی

لیزر ارتودنسی به دلیل آنکه باعث کاهش میزان جراحات و خونریزی می‌شود در حل حاضر مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است، حال برای انجام این نوع ارتودنسی لازم است تا دندانپزشک از مهارت و توانمندی بالایی برخوردار باشد تا از آسیب به بافت لثه جلوگیری شود.

در این روش دندانپزشک عمل برداشتن قسمت‌هایی از لثه را با لیزر انجام می‌دهد، سپس براکت‌ها را نصب‌کرده و در بین مراحل نصب هرجا که نیاز بود از لیزر کمک می‌گیرد، همچنین زمانی که مراحل درمان ارتودنسی به پایان رسید و وقت آن شد که براکت‌ها از روی دندان برداشته می‌شوند، دندانپزشک از لیزر برای این کار استفاده می‌کند.

عملکرد لیزر در ارتودنسی

یکی از روش‌هایی که ما برای انجام ارتودنسی به شما پیشنهاد می‌کنیم، ارتودنسی لیزری است، لیزر دیود که در ین نوع درمان استفاده می‌شود در دیگر شاخه‌های علم پزشکی و دندانپزشکی کاربرد دارد، لیزر دیود باعث می‌شود که بیمار در هنگام نصب براکت هیچ گونه دردی را احساس نکند و به تزریق بی‌حسی موضعی نیز نیازی نباشد.

برای اطلاع از قیمت رتودنسی لیزری در اصفهان می‌توانید با شماره تلفت‌های درج شده در صفحه تماس با ما، با ما در ارتباط باشد.

ارتودنسی فانکشنال
ارتودنسی نامرئی یا بدون سیم

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

• سلام
    آیا دندانهایی که جلو هستن یعنی در واقع لثه جلو هستش که باعث جلو امدن دندانها شده اند هم با این روش لیزری اصلاح میشود؟

• دکتر محمد علی ناصری
      2022-04-29 2:08 ب.ظ

سلام جهت نظر دهی دقیق باید حضوری معاینه بشید تا بررسی بشه نیاز به ارتدنسی هست یا جراحی لثه