عفونت دندان در حین ارتودنسی

عفونت دندان در حین ارتودنسی

یکی از مشکلاتی که افراد در حین ارتودنسی ممکن است با آن مواجه شوند عفونت دندان در حین ارتودنسی است. عفونت دندان می‌تواندموجب مشکلات دندان، لثه، دهان و عفونت های گوش، حلق، بینی شود. یکی از اصلی ترین دلایل عفونت دندان پوسیدگی دندان است. قبل از شروع درمان ارتودنسی بهتر است دندان‌های پوسیده را با استفاده از رادیوگرافی دندان مشخص و ترمیم کنید تا بعدا دچار عفونت دندان نشوید.

علائم و نشانه های عفونت دندان و التهاب لثه

• تغییر رنگ لثه از صورتی کم رنگ به رنگ های تیره‌تر یا آبی و بنفش
  • قابل مشاهده بودن ناحیه ارتباط دندان و لثه به صورت برجسته و متورم
  • احساس درد و ناراحتی در هنگام لمس لثه
  • ایجاد خونریزی در حین نخ دندان کشیدن و مسواک زدن
  • احساس مزه‌های تلخ در دهان

علائم و نشانه های عفونت دندان و التهاب لثه

جلوگیری از عفونت دندان در حین ارتودنسی

هیچ کدام از روش های ارتودنسی از جمله ارتودنسی رنگی ، ارتودنسی متحرک ،ارتودنسی نامرئی و … به خودی خود موجب عفونت دندان نخواهندشد. از اصلی‌ترین عللی که موجب عفونت دندان خواهد شد پوسیدگی دندان است. در طی درمان ارتودنسی به دلیل وجود براکت و سیم بر روی  دندان‌ها احتمال پوسیدگی دندان و عفونت آن بیشتر خواهد شد بنابراین در این دوران بیشتر از هر زمان دیگری باید بهداشت دندان‌های خود را رعایت کنید.

برای رعایت بهداشت و جلوگیری از این موضوع مرتب دندان های خود را مسواک بزنید و از مسواک های مخصوص ارتودنسی استفاده کنید. استفاده از نخ دندان و دهانشویه‌های مخصوص نیز می‌تواند تأثیر زیادی در پشگیری از عفونت دندان داشته باشد. با مشورت متخصص ارتودنسی خود از وسایل مخصوص تمیز کردن براکت‌ها و پلاک‌های ارتودنسی استفاده کنید.از راهکارهای دیگر برای رعایت بهداشت می‌توان به شست و شوی دهان با آب گرم و نمک اشاره کرد.

برای جلوگیری از عفونت دندان در حین ارتودنسی حتما در زمان‌های مشخص به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید تا در صورت وخیم بدن شرایط دندان‌ها راهکار مناسبی را ارائه دهد.اولین اقدامی که در هر جلسه ویزیت توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود بررسی وضعیت بهداشت بیمار و ارائه آموزش‌های لازم می‌باشد.دکتر محمد علی ناصری یکی از متخصصین ارتودنسی در اصفهان است که در هرجلسه  ویزیت وضعیت دندان های بیمار را کاملا بررسی می‌کند.

روش های پیشگیری از عفونت دندان در ارتودنسی

آیا ارتودنسی دلیلی بر عفونت دندان است؟

یکی از مشکلات بعد از ارتودنسی دندان عفونت است و عموماً دلیل اصلی عفونت، ارتودنسی نیست و این اتفاق به دلیل وجود باکتری و میکروب در محیط دهان اتفاق می‌افتد و افرادی که دندانشان را ارتودنسی کرده‌اند بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر عفونت قرار دارند؛ زیرا باقی مانده غذا در بین سیم و براکت‌های موجود در دهان رفته و مسواک‌زدن را سخت می‌کند به‌گونه‌ای که دسترسی به برخی قسمت‌های دهان مشکل بوده و همین امر باعث می‌شود تا تمامی نقاط دهان به‌درستی تمیز نشوند.

بیشتر بدانید:  آیا درمان آپنه خواب با ارتودنسی امکان پذیر است؟

آیا ارتودنسی دلیلی بر عفونت دندان است؟

عوارض عدم درمان عفونت دندان در زمان ارتودنسی

عفونت در حین ارتودنسی یکی از موارد بسیار خطرناک است که بایستی در هنگام مشاهدة اولین علامت سریعاً نسبت به درمان اقدام کرد، حال عوارض عدم درمان عفونت دندان حین ارتودنسی عبارت‌اند از:

• عفونت باعث تضعیف ریشة دندان شده و فرد را نیازمند جراحی می‌کند.
  • در روند درمان اختلال ایجاد می‌کند و مراحل ارتودنسی به تعویق می‌اندازد؛ زیرا ابتدا باید عفونت درمان شده سپس ارتودنسی ادامه یابد.
  • ممکن است در اثر تضعیف لثه دندان‌ها در حین درمان ارتودنسی جابه‌جا شده و به حالت قبل بازگردد.
  • عفونت در صورتی که درمان نشود پیشرفته شده و ممکن است به بیماری‌های دیگر تبدیل شود همچنین ممکن است به دیگر نقاط بدن نظیر قلب و لوزالمعده آسیب برساند.
  • تعداد تنفس فرد را افزایش می‌دهد.
  • تب، لرز و تهوع و اسهال به همراه دارد.
  • قورت‌دادن آب دهان را برای فرد مشکل می‌کند و سر دردهای مکرر را به همراه دارد.

عوارض عدم درمان عفونت دندان حین ارتودنسی

درمان دندان عفونی شده در حین ارتودنسی

روش‌های مختلفی برای درمان ارتودنسی وجود دارد که دندانپزشک با توجه به شرایط دهان و دندان بیمار و میزان عفونت یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند، حال این روش‌ها شامل مصرف آنتی بوتیک، جراحی و تمیزکردن مکرر ریتینر است که در ادامه هریک را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

• درناژ یا همان تخلیه عفونت که معمولاً قبل از درمان دندانپزشک اقدام به تخلیة عفونت می‌کند.
  • در صورتی که عفونت به‌طورجدی پیشرفت نکرده باشد دندانپزشک برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز کرده و بیمار نیز موظف است در زمان مقرر آنتی‌بیوتیک‌ها را مصرف کند.
  • روش بعد جراحی است که در شرایطی تجویز می‌شود که عفونت شدید بوده و با آنتی‌بیوتیک برطرف نمی‌شود.
  • در روش بعدی متخصص به بیمار توصیه می‌کند که به طور منظم ریتینر خود را ضدعفونی کرده تا به این شکل به بهبود عفونت کمک کند مانع پیشرفت عفونت شود.
  • در برخی موارد اگر چاره‌ای نباشد دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان می‌کند.
  • گاهی اوقات نیز دندانپزشک توصیه می‌کند تا وسایل ارتودنسی را از دهان خارج شود و بیمار به متخصص پریودنتال مراجعه کنید.
بیشتر بدانید:  اورژانس ارتودنسی

برای این مشکل لازم تا به طور مرتب با دندانپزشک خود در تماس و وضعت عفونت دهانتان توسط وی معاینه شود تا در صورت وجود مشکل راه‌های دیگر را برای درمان عفونت انجام دهد.

درمان دندان عفونی شده در حین ارتودنسی

آیا عفونت دندان پس از درمان ارتودنسی به‌خودی‌خود رفع می‌شود؟

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که عفونت دندان پس از درمان ارتودنسی به‌خودی‌خود رفع می‌شود، به همین علت جهت درمان عفونت اقدام نمی‌کنند و در نهایت عفونت موجود پیشرفت کرده و برای فرد دردسرهای زیادی را ایجاد می‌کند.

به همین لازم است تا در صورت مشاهده اولین علامت جهت درمان کنید تا به سریع‌ترین روش عفونت دندانتان درمان شود و این موضوع که عفونت دندان بعد از ارتودنسی خودبه‌خود رفع می‌شود شایعه‌ای بیش نیست و هیچ مستندی دررابطه‌با این گفته وجود ندارد.

آیا عفونت دندان پس از درمان ارتودنسی به‌خودی‌خود رفع می‌شود؟

انواع عفونت دندان

عفونت دندان به اشکال مختلفی ظاهر می‌شود و لازم است تا جهت تشخص به متخصص مراجعه شود، حال انواع عفونت شامل التهاب استخوان دندان، آبسه دندان، سلولیت، عفونت پوسیدگی دندان، عفونت لثه، عفونت پریمولر، عفونت درون دهانی و عفونت ریشه دندان است. حال موارد گفته شده تنها بخشی از انواع عفونت است که در ادامه به طور کامل بررسی می‌کنیم.

• در نوع التهاب استخوان دندان استخوان آلوئول که درون دندان قرار گرفته عفونی می‌شود، در این صورت فرد با لمس و یا حتی ضربه‌های کم درد زیادی را احساس می‌کند.
  • آبسه دندان نیز از دیگر انواع عفونت است و به این شکل است که ترشح چرک داشته و معمولاً درد و ورم دارد، شرایط بیمار به‌گونه‌ای است که قدر نیست حتی دهانش را باز کند.
  • سلولیت نوع پیشرفته التهاب استخوان است و معمولاً با تورم همراه است. این نوع عفونت به‌گونه‌ای پیشرفته است که بافت لثه را نیز درگیر عفونت کرده.
  • عفونت پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین انواع عفونت‌ها است که در اثر پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد به همین علت دندانپزشکان بسیار توصیه می‌کنند تا در صورت پوسیدگی سریع نسبت به درمان اقدام کنید.
  • عفونت لثه در اثر نفوذ باکتری به قسمت لثه اتفاق می‌افتد، این نوع عفونت معمولاً با خونریزی، تورم و درد در لثه همراه است.
  • عفونت پریمولر که حاصل نفوذ باکتری در ناحیة پریمولر است معمولاً با علائمی نظیر درد شدید در دندان و ناحیه پیرامون آن و تورم بروز می‌کند.
  • در عفونت درون دهانی باکتری‌ها و یا ویروس‌ها دلیل این اتفاق هستند که معمولاً با خارش همراه است.
  • در عفونت ریشه دندان نیز باکتری به ریشة دندان نفوذ کرده و در صورت مشاهدة علائمی مانند درد شدید در دندان و ناحیه پیرامون آن بایستی سریعاً به متخصص مراجعه شود.
بیشتر بدانید:  ردیف کردن دندان ها بدون ارتودنسی

انواع عفونت دندان

آیا می‌توان با روش‌های خانگی عفونت دندان در ارتودنسی را درمان کرد؟

برای تشخیص این مورد لازم است تا به دندانپزشک مراجعه کنید؛ زیرا برخی افراد به اشتباه به درمان‌های خانگی روی آورده‌اند و نسبت به مراجعه به پزشک بی‌توجه بوده‌اند و در نهایت دردسرهایی را برای خود ایجاد کرده‌اند، در برخی مورد می‌توان که با استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک و یا استفاده از آب ‌نمک عفونت را درمان کرد؛ اما لازم است تا قبل از هر اقدامی توسط دندانپزشک معاینه شوید.

آیا می‌توان با روش‌های خانگی عفونت دندان در ارتودنسی را درمان کرد؟

آیا عفونت دندان در حین ارتودنسی باعث مرگ می‌شود؟

بله اگر نسبت به درمان عفونت اقدام نشود و عفونت پیشرفت کند ممکن است منجر به مرگ فرد شود، عفونت دندان ممکن است به مواردی مانند عفونت بینی، سینوزیت، مغز و اعصاب، قلب و حتی سیستم ایمنی بدن سرایت کند و عوارض جدی را برای فرد به همراه داشته باشد.

عفونت دندان قادر است تا پیشرفت کرده و از طریق خون به دیگر قسمت های بدن سرایت کند، از دیگر عوارضی که عدم درمان عفونت دارد عفونی شدن سینوزیت در بینی است که بعدها منجر به مشکلاتی سرگیجه، خلط خونریزی، تشنج، سل، عفونت قلبی، سکته قلبی و حتی سرطان دهان و فک‌ها و در برخی موارد حتی مرگ منجر می‌شود.

آیا عفونت دندان در حین ارتودنسی باعث مرگ می‌شود؟

قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

استفاده از قرص‌های چرک برای عفونت دندان در حین ارتودنسی بایستی تحت نظر متخصص انجام شود و نباید به صورت خود سرانه مصرف شود زیرا در برخی موارد استفاده از آنتی بیوتیک باعث مقاوم‌تر شدن باکتری‌ها می‌شوند، بنابراین بهتر است قبل از اقدام حتما توسط دندانپزشک معاینه شوید تا بهترین روش درمان برای شما انجام شود.

قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

عفونت یکی از مواردی است که بایستی با مشاهدة اولین علامت آن را جدی بگیرید و زیر نظر دندانپزشک درمان شوید، زیرا عفونت عوارض بسیاری را برای افراد به همره دارد که از نمونه آن‌ها می‌توان به پیشرفت عفونت و سرایت آن به قلب اشاره کرد.

در هنگام مواجه با عفونت دندان در حین ارتودنسی در وهلة اول خونسردی خود را حفظ کنید و مسئله را به دندانپزشکتان اطلاع دهید، برای این مشکل روش‌های درمان متنوعی وجود دارد؛ ولی هرچه سریع‌تر نسبت به درمان این معضل اقدام کنید درمان راحت‌تری خواهید داشت و سریع‌تر عفونت دهانتان بهبود پیدا می‌کند.

علت بوی بد دهان
علل به وجود آمدن دندان های کج