آیا درمان آپنه خواب با ارتودنسی امکان پذیر است؟

آیا درمان آپنه خواب با ارتودنسی امکان پذیر است؟

آپنه خواب را بسیاری از کودکان و بزرگسالان تجربه می‌کنند، در این مشکل در تنفس فرد در هنگام وقفة موقت ایجاد شده و مانع تنفس وی به صورت کوتاه‌مدت می‌شود، درمان آپنه خواب با ارتودنسی، جراحی حلق و گلو و غیره امکان‌پذیر است، از سؤالاتی که بسیاری از افراد در رابطه آپنه و آپنه خواب با ارتودنسی می‌پرسند به شرح ذیل است:

آپنه خواب به چند نوع تقسیم می‌شود؟
علائم آپنه خواب چیست؟
آیا ارتودنسی می‌تواند آپنه خواب را درمان کند؟
هزینه درمان آپنه خواب با ارتودنسی در اصفهان چقدر است؟

در ادامه دکتر محمدعلی ناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان قصد دارند سؤالات مطرح شده را پاسخ دهند.

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب که در اصطلاح پزشکی به آن Sleep Apnea نیز می‌گویند یکی از اختلالاتی است که برخی افراد در هنگام خواب شب به آن دچار می‌شوند. حال در این مشکل روند تنفس به طور مکرر در حین خواب به صورت کوتاه‌مدت (چند ثانیه و یا چند دقیقه) قطع شده و ممکن است فرد آن را چندین بار تجربه کند.

عوارض آپنه خواب می‌تواند مواردی نظیر خستگی در طول شبانه‌روز، کاهش تمرکز و حتی مشکلات قلبی – عروقی شود. علائم آپنه خواب شامل خستگی در طول روز، خواب در طول روز، سردرد صبحگاهی، افتادگی حافظه و غیره باشد.

به گفته ویکی‌پدیا

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب به انگلیسی: (Sleep Apnea) یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما با تعداد دفعات زیاد) در طول خواب می‌شود. هر توقف می‌تواند حدود چندین ثانیه طول کشیده و معمولاً تعداد زیادی توقف در یک شب اتفاق می‌افتد (ده‌ها یا حتی صدها بار). هر کدام از این دوره‌ها یک «آپنه» نامیده می‌شود. اکثر این دوره‌ها با صدای خرخر بلند همراه است که در بعضی موارد با صدا و احساس خفگی همراه می‌شود که در آن فرد ناگهان با حالت خفگی از خواب بیدار می‌شود.

آپنه خواب چیست؟

دلایل آپنه خواب متفاوت است که عبارت‌اند از:

• انسداد مجرای تنفسی: این اتفاقات به دلایل نظیر چاقی، عوارض سیگار، سن بالا، تورم لوزه‌های آمیزشی، سنگینی زبان و عوارضی مانند بیماری‌های ریوی و گلویی اتفاق بیفتد.
  • ضعف عضلات: عضلاتت بنا به دلایل مختلفی همچون پیوستنی، اسکلتی – عضلانی و بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و ام‌اس بروز می‌دهد.
  • بیماری‌های قلبی و عروقی: بیماری‌هایی از جمله فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی، افزایش اندازه قلب و دیگر بیماری‌های عروقی می‌توانند منجر به بروز آپنه خواب شوند.
  • مصرف الکل و مواد مخدر: متأسفانه افرادی که به الکل و مواد مخدر را به میزان زیاد مصرف می‌کنند مبتلا به آپنه خواب می‌شوند.
  • عوامل ژنتیکی: عوامل ژنتیکی باعث بروز چنین اتفاقی شوند که شامل سندرم استرلینگ-بلاک، هیپرتلوریسم و موارد دیگر می‌باشند.
  • لازم به کر است از دیگر دلایلی که آپنه خواب را به همراه دارد ممکن است استرس، اضطراب و افسردگی باشند.
بیشتر بدانید:  ردیف کردن دندان ها بدون ارتودنسی

دلایل آپنه خواب

انواع آپنه خواب را بشناسید.

آپنه خواب به دو دسته تقسیم می‌شود که شامل آپنه خواب انسدادی، مرکزی و مختلط باشد که در ادامه هریک از این موارد به طور کامل بررسی می‌کنیم.

• آپنه خواب انسداد : (Obstructive Sleep Apnea – OSA)در این نوع آپنه خواب مجرای تنفسی بیمار بسته شده و تنفس به طور کوتاه‌مدت متوقف شده و مانع تنفس معمولی فرد در زمان خواب می‌شود.
  • وقفه تنفسی مرکزی (Central Sleep Apnea – CSA): این مشکل به این صورت است که مغز برای مدت کوتاهی فعالیتش قطع شده و همین امر باعث قطعی تنفس برای چند ثانیه تا چند دقیقه می‌شود.
  • آپنه خواب مختلط (Mixed Sleep Apnea): این نوع آپنه خواب همان‌طور که از اسمش مشخص است ترکیبی از آپنه خواب مرکزی و انسداد است.

انواع آپنه خواب را بشناسید.

علائم آپنه خواب

آپنه خواب‌ها علائم مختلفی دارند که برای هر فرد نیز متفاوت ولی مواردی که ما در ادامه قصد داریم بررسی کنیم معمولاً رایج‌ترین علائم آپنه خواب در صورت مشاهده هریک از آن‌ها بایستی به پزشک مراجعه کنید، این علائم شامل موارد ذیل است:

• پس از خواب طولانی هنوز احساس خستگی دارید.
  • مجبورید بارها و بارها برای تنفس، عمل بلع را انجام دهید.
  • آپنه خواب در صبح ممکن است باعث گلودرد شود.
  • در آپنه خواب تنفس نامنظم بوده حال ممکن است یا متوقف شده که به آن آپنه می‌گویند و یا فعالیت بیش از حد داشته باشد که به آن هیپراپنه می‌گویند.
  • در صورت ابتلا به آپنه ممکن است در صبح دچار خشکی دهان و یا سرفه کنید.
  • برخی افراد نیز سردرد را تجربه می‌کنند.

علائم آپنه خواب

چه کسانی دچار آپنه خواب می‌شوند؟

تمامی افراد ممکن است بیماری آپنه خواب را تجربه‌کنند؛ اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری هستند که شامل افراد چاق، افرادی که دچار بیماری مجاری تنفسی هستند، ژنتیک، افراد که دخانیات و الکل بسیار مصرف می‌کنند، می‌شوند.

شاید برایتان جالب باشد که مردان بیشتر از زنان این بیماری را تجربه می‌کنند و حال یکی از دلایل این اتفاق این است که ساختار مجاری تنفسی بین مردان و زنان متفاوت است. همچنین با بالارفتن سن نیز این اتفاق ممکن است بروز دهد؛ زیرا عضلات مجاری تنفسی ضعیف‌تر می‌شوند.

بیشتر بدانید:  همه چیز درمورد دهانشویه ارتودنسی

چه کسانی دچار آپنه خواب می‌شوند؟

چرا باید آپنه (وقفه تنفسی) خواب درمان شود؟

باتوجه‌به صحبت‌های بالا حتماً این سؤال برایتان پیش‌آمده که آیا باید آپنه خواب درمان شود؟

دکتر محمدعلی ناصری دررابطه‌با این سؤال بدین‌گونه پاسخ داده‌اند:

بله این مشکل بایستی درمان شود و در صورت عدم درمان عوارض بدی را برای فرد به همراه دارد، عوارض آپنه خواب نیز شامل بروز بیماری قلبی، کاهش کیفیت خواب و احساس خستگی در طول روز، افزایش خطر بروز بیماری‌های متابولیکی، افزایش خطر بروز بیماری‌های عفونی می‌شود.

چرا باید آپنه (وقفه تنفسی) خواب درمان شود؟

روش‌های درمان آپنه خواب

آپنه خواب با روش‌های مختلفی قابل‌درمان است و می‌بایست جهت انتخاب روش درمان به پزشک مراجعه کنید تا وی پس از معاینه بهترین روش را به شما پیشنهاد دهد. رایج‌ترین روش که اکثر پزشکان توصیه می‌کنند عبارت‌اند از:

• استفاده و مصرف برخی از داروها که قادرند باعث تحریک سیستم تنفسی، کاهش التهاب و مقاومت در مجاری تنفسی و کاهش وزن شوند.
  • در برخی موارد نیز برای درمان آپنه خواب با ارتودنسی از دستگاه‌های تنفسی مصنوعی مانند CPAR استفاده می‌شود.
  • در برخی موارد نیز نیاز به جراحی حلق و گلو است.
  • تغیر شیوة زندگی مانند رژیم غذایی، ترک عادات غلط مانند مصرف دخانیات، کاهش وزن و غیره.

روش‌های درمان آپنه خواب

آیا ارتودنسی می‌تواند آپنه خواب را درمان کند؟

این مشکل را می‌توان با استفاده از ارتودنسی نیز برطرف کرد، ارتودنسی به این شکل است که باعث افزایش ارتفاع فک و تعویض شکل مجاری تنفسی تحتانی شده و در نتیجه، مجاری تنفسی را باز می‌کند و مقدار بیشتری از هوا از طریق آنها عبور می‌کنند که می‌تواند آپنه خواب را بهبود بخشد و برای درمان آپنه خواب با ارتودنسی دو راه وجود دارد که عبارتند از:

• دستگاه CPAP که به‌وسیله یک ماسک پوشانده شده و با فشار بالا باعث عبور هوا از مجاری تنفسی می‌شود و باعث خواب راحت برای فرد مبتلا می‌شود.
  • دستگاه MAD که برای تعویض شکل مجاری تنفسی تحتانی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که هر دو دستگاه‌ها را می‌توان به شکل اختصاصی تنظیم کرد تا با نیاز بیمار سازگار شوند.

آیا ارتودنسی می‌تواند آپنه خواب را درمان کند؟

چه عواملی باعث بروز آپنه انسدادی در خواب در کودکان می‌شوند؟

این مشکل در کودکان نیز رخ می‌دهد و دلایل این اتفاق ممکن است عوامل ژنتیکی، افزایش حجم لوزه‌ها، بیماری‌های تنفسی، اضافه‌وزن، ترشح هورمون رشد، عدم تعادل عضلات تنفسی و مشکلات در ساختار جوانه‌های نازل باشد.

بیشتر بدانید:  ارتودنسی پیشگیری

چه عواملی باعث بروز آپنه انسدادی در خواب در کودکان می‌شوند؟

در درمان آپنه خواب کودکان با ارتودنسی چه اقداماتی انجام می‌شود؟

مراحل انجام ارتودنسی جهت درمان آپنه خواب کودکان به این شکل است که متخصصین ارتودنسی ابتدا وضعیت بیمار نظیر اندازه لوزه و غیره را بررسی کرده و در صورت نیاز با استفاده از ابرازهای ارتودنسی نظیر براکت، کارهای ارتودنسی و دستگاه‌های برای کنترل زبان و لب، آپنه خواب را در کودکان درمان می‌کند و از بسته‌شدن مسیر هوایی جلوگیری کرده و باعث بهبود تنفس وی می‌شود.

در درمان آپنه خواب کودکان با ارتودنسی چه اقداماتی انجام می‌شود؟

هزینه درمان آپنه خواب با ارتودنسی در اصفهان

هزینه درمان آپنه خواب با ارتودنسی به عوامل مختلفی نظیر منطقه جغرافیایی، تخصص پزشک، نوع درمان ارتودنسی و مدت‌زمان درمان وابسته است و ممکن است برخی از بیماران نیز هم‌زمان با درمان آپنه خواب بیماری‌های دیگر دهان و دندانشان را نیز برطرف کنند که این مورد هم باعث افزایش هزینه نهایی درمان آپنه خواب با ارتودنسی می‌شود.

هزینه درمان آپنه خواب با ارتودنسی در اصفهان

اگر یکی از علائم آپنه خواب را در خود و یا کودکتان مشاهده کردید حتماً به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید و نسبت به درمان آن بی‌توجه نباشید؛ زیرا خطرات بدی را به همراه دارد و از مهم‌ترین آن‌ها ابتلا به بیماری‌های قلبی است، حال درمان آپنه خواب با ارتودنسی نیز قابل انجام است.

برای کسب هرگونه اطلاعات اعم از مشاوره و استعلام قیمت ارتودنسی در سال ۱۴۰۲ می‌توانید به مطب واقع در اصفهان ، چهارراه پلیس ، توحید جنوبی ، نبش کوچه کاویان ، ساختمان ژیوار ، طبقه اول ، واحد ۱۰۴ مراجعه نمایید و یا با شماره ی ۳۱۳۱۳۸۴۴-۰۳۱ و ۳۱۳۱۳۸۴۵-۰۳۱ تماس حاصل فرمایید.

سؤالات متداول درمان آپنه خواب با ارتودنسی

خیر این روش غیرتهاجمی بوده و خارج از بیمارستان و در مطب دندانپزشک انجام می‌شود و نیازی به ترس و نگرانی نیست. ممکن است در ابتدا کمی درد را تجربه کنید که به‌مرورزمان کاهش‌یافته و ابزارهای ارتودنسی عادت می‌کنید.

خیر ارتودنسی برای تمامی کودکان مبتلا به آپنه خواب مناسب نیست و لازم است تا کودک توسط پزشک متخصص معاینه شده و بهترین روش برای وی انتخاب شود.

جواب این سؤال را نمی‌توان به صورت قطعی داد و حال ممکن است ارتودنسی باعث کاهش وقفه‌های تنفسی در بیمار شود و برای درمان قطعی لازم است تا فرد به توصیه‌های پزشک پایبند باشند و به‌دقت دستورات پزشک را انجام دهند.

هر آنچه در مورد ورزش پس از ارتودنسی باید بدانید.
تأثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر ارتودنسی