آیا با دندان ارتودنسی میشود عمل بینی انجام داد؟

بدون دیدگاه
مقالات ارتودنسی
تأثیر ارتودنسی بر بینی

افرادی که تصمیم به انجام ارتودنسی و عمل بینی دارند این سؤال برایشان پیش می آید که ارتودنسی را باید قبل از عمل بینی انجام داد یا بعد از آن و کدام یک اولویت دارد ؟ ارتودنسی علاوه بر ردیف کردن دندان ها بر روی زیبایی چهره نیز تأثیر گذار است .

ارتودنسی برای حفظ و تأمین فانکشن و سلامت حفره دهان نیز کاربرد دارد . نقش اصلی ارتودنسی حفظ سلامت قسمت اولیه لوله گزارش که همان دهان است می باشد . هنگامی که سلامت دهان حفظ شود سلامت لوله گوارش هم تأمین می شود . اگر سلامت حفره دهان به خطر بیفتد سلامت کل لوله گوارش هم به خطر می افتد .

هنگامی که سلامت حفره دهان تأمین می شود زیبایی هم ایجاد می شود . با حرکت دادن فکین و قرارگرفتن دندان ها در جای مناسب زیبایی قسمت تحتانی صورت تأمین می شود وخط لبخند ، فرم لب ، فاصله بینی تا چانه نیز اصلاح می شود .

ارتودنسی در افزایش زیبایی و ایجاد تناسب بین اجزای صورت نیز تأثیر گذار است .  اصلاح و جا به جایی دندان ها و فک در دهان باعث تغییر ظاهر قسمت تحتانی صورت نیز می شود. از جمله ملزومات عمل زیبایی بینی، تناسب بینی با اجزایی مثل لب و دهان می باشد. پس این دو عمل می توانند روابط پیچیده ای با یکدیگر داشته باشند.

تماس با آقای دکتر محمد علی ناصری

عمل جراحی بینی هم زمان با ارتودنسی امکانپذیر است؟

در حالت کلی بین ارتودنسی و عمل بینی اولویت با ارتودنسی است . زیرا باید ابتدا فک در ناحیه صحیح قرار گیرد سپس بینی جراحی شود به عبارت دیگر بینی باید بر روی ساختار درست قرار بگیرد .  یکی ازعواملی که در ناهنجاری دندانی و فکی فرد تأثیر گذار است اختلال در بینی و تنفس دهانی است زیرا در این شرایط فرد مجبور می شود از دهان خود نفس بکشد که باعث تنگی فک بالا و به هم ریختگی دندان ها می شود .

بیشتر بدانید:  ارتودنسی دندان چیست؟

در جراحی بینی یکی از موارد مهم که جراح برای فرم نهایی بینی شما در نظر می‌گیرد، رابطه و تناسب آن با لب می‌باشد. باید در نظر داشته باشیم ازآنجاکه ارتودنسی می‌تواند با حرکت دادن آن‌ها، فرم و موقعیت لب‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، بهتر است که ابتدا درمان ارتودنسی پایان گیرد تا پس از تثبیت موقعیت لب‌ها و فک، بیمار به جراحی زیبایی بینی بپردازد.

ارتودنسی به خودی خود روی بینی تأثیر ندارد اما می تواند با تأثیر روی لب بالا زاویه بین بینی و لب بالا را نیز تحت تأثیر قرار دهد . یکی از دلایل دیگری که بهتر است ارتودنسی بعد از جراحی بینی انجام شود از این بابت است که فرم لب بالایی به شکل نهایی خود رسیده باشد . اگر بنا به دلایلی نمی توانید تا پایان ارتودنسی برای جراحی بینی صبر کنید بهتر است از متخصص ارتودنسی خود زمانی که اکثر تغییرات دندان ها انجام شده است را بپرسید .

علاوه بر آن اگر جراحی بینی قبل از ارتودنسی انجام شود این احتمال وجود دارد که متخصص ارتودنسی فشار هایی به بینی شما وارد کند و فرم بینی تغییر کند . اگر مشکلات بینی باعث به وجود آمدن مشکلات فک و دندان ها شده است و به درمان ارتوگناتیک نیاز دارید حتما باید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید .

اگر بیمار دچار گرفتگی و انحراف بینی باشد بهتر است قبل از انجام ارتودنسی ابتدا انحراف بینی خود را اصلاح کند. گرفتگی بینی می تواند بر روند رشد تدریجی فک تاثیر منفی بگذارد و شکل فک بالا و پایین را تغییر دهد. گرفتگی بینی باعث تنفس دهانی می شود و در این حالت با گذشت زمان باعث حرکت فک بالا به جلو و فک پایین به سمت عقب می شود. به این ترتیب و تحت تاثیر این شرایط دندان ها بصورت نامرتب و کج رشد خواهند کرد و در یک ردیف بصورت منظم قرار نخواهند گرفت. در این صورت جراحی بینی نمی تواند زیبایی قسمت های پایینی صورت را تضمین کند.

بیشتر بدانید:  آیا با وجود روکش یا ایمپلنت دندان امکان ارتودنسی وجود دارد؟

بنابراین بهتر است در این افراد ابتدا گرفتگی و انحراف بینی درمان شود و سپس به جراحی های فک و پروتز چانه برای رفع عقب رفتگی فک پایین یا ارتودنسی به عنوان آخرین راهکار ممکن و در صورت کج بودن دندان ها پرداخت. به این ترتیب خط لبخند فرد، فرم لب های فرد و فاصله ی بینی تا چانه نیز اصلاح خواهد شد.

مشکلات ارتودنسی همزمان با عمل جراحی بینی

مشخص است که انجام ارتودنسی های مختلف مانند ارتودنسی ثابت،متحرک،نامرئی می تواند تغییراتی در چهره فرد ایجاد کند.از جمله این تغییرات مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بر هم خوردن تعادل بین لب و بینی
  • تغییر زاویه بینی و لب
  • تغییر موقعیت لب ها

شاید از خودتان بپرسید تغییر شکل لب چه تأثیری می تواند روی عمل بینی داشته باشد و اصلا عمل بینی چه ارتباطی به لب ها دارد.در پاسخ این سؤال باید گفت یکی از گزینه های مهمی که جراح برای شکل و فرم نهایی بینی باید در نظر بگیرد رابطه لب و فرم نهایی بینی است.هر گونه ایجاد تغییر در فرم لب ها زاویه بین بینی و لب را برهم می زند.این موضوع در نهایت باعث تغییر فرم وشکل بینی می شود.

بررسی تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی

تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی قطعا بر تصمیم جراح بینی در خصوص جراحی تأثیرگذار است.پس از این که از فرم صاف و یکدست دندان ها اطمینان حاصل کردید می توانید عمل بینی خود را انجام دهید و بعد از انجام عمل بینی از نتایج کار لذت ببرید.

فاصله بین عمل بینی و ارتودنسی باید چقدر باشد؟

همان طور که بارها به این موضوع اشاره شد جراحی بینی بهتر است پس از پایان ارتودنسی انجام شود اما اگر به هر دلیلی نمی توانید صبر کنید حتما قبل از آن با دو متخصص ارتودنسی و جراحی بینی خود مشورت کنید.
در صورتی که هر دو متخصص صلاح دیدند می توانید این کار را انجام دهید.چنان چه ارتودنسی را قبل از عمل جراحی بینی انجام دهید،متخصص ارتودنسی شما برای رعایت حال شما دچار محدودیت ها و دشواری هایی می شود.علاوه بر این ممکن است در حین تنظیم کردن براکت ها و کار روی دندان های شما فشارهایی به صورت و بینی شما وارد شود.این فشار ها می تواند باعث صدمه دیدن بخیه های جراحی شود.بعد از انجام ارتودنسی که معمولا ۶ تا ۲٫۵ سال است می توانید جراحی بینی را انجام دهید.

بیشتر بدانید:  آیا درمان آپنه خواب با ارتودنسی امکان پذیر است؟

مشکل اوربایت (جلو بودن فک بالا) و جراحی همزمان فک و بینی

کسانی که مشکل اوربایت دارند باید جراحی فک انجام دهند.اوربایت به ناهنجاری گفته می شود که فک بالا نسبت به فک پایین جلوتر باشد.این بیماران می توانند پس از این که مشکل جلو بودن فک بالای خود را اصلاح کردند جراحی بینی انجام دهند.انجام هم زمان جراحی بینی و فک برای این افراد به هیچ عنوان توصیه نمی شود مگر زمانی که فک ها در موقعیت ایده آل و طبیعی خود قرار بگیرند.

موقعیت فک بالا نزدیک به بینی است بنابراین هر گونه تغییر بر روی این فک می تواند بر روی بینی شما نیز تأثیر بگذارد.چنان چه قبل از عمل بینی فک خود را عمل کنید،انتظارات و اهداف شما از عمل بینی به کل تغییر می کند.حتی ممکن است بعد از جراحی فک دیگر نیازی به انجام جراحی بینی نداشته باشید.در خصوص تأثیر جراحی فک بالا بر بینی با پزشکان و متخصصان این زمینه حتما مشورت کنید.

نوشتهٔ پیشین
ردیف کردن دندان ها بدون ارتودنسی
نوشتهٔ بعدی
مسواک مخصوص دندان های ارتودنسی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دکتر محمد علی ناصری

آخرین ویدئو ها

مقالات جدید

Call Now Button